Att vara en duktig konstnär innebär att man i princip kan arbeta inom vilket grafisk designyrke som helst. Vare sig det handlar om art director för ett medieföretag eller som grafisk designer av kontorsskyltar, så kan en duktig konstnär göra sig ett namn inom grafisk designyrkena.
Inom grafisk design ingår förstås också design av logotyper, och det är här som ens skapelser verkligen kan sticka ut och bli välkända världen runt. Titta bara på Carolyn Davidson som 1971 var student på Portland State University, hon fick i uppdrag att designa en logga för ett då nästan nystartat företag. Företaget i fråga var Nike och designen som Carolyn skapade var den numera välkända Nike loggan ”The Nike Swoosh”. Förutom att ha blivit inskriven i designhistorieböckerna, har Carolyn fått enorma summor pengar av Nike för sin design. Bland annat fick hon 1983 både en diamantring med loggan ingraverad och 500 aktier i företaget, dessa aktier har sedan dess växt och är numera 32 tusen aktier.
Att man som konstnär kommer skapa nästa ”swoosh” är måhända endast en fantasi, men om en ung universitetsstudent kunde designa en av världens mest välkända loggor, vad stoppar er från att göra detsamma?
Så om ni får förfrågan att designa en bild för till exempel ”varning för fuktskador”, tveka inte! En lyckad design kan göra er näst intill odödliga inom grafisk designvärlden.